zaterdag 8 maart 2014

Vulkanisch Nederland

Na Guadeloupe gaan we naar een rij eilandjes die op een iets westelijker cirkelboog liggen.


De vulkaan van Montserrat is nog steeds erg actief.

actieve vulkaan op Montserrat

Het daarop volgende eiland, Nevis, bestaat min of meer uit één vulkaan, waardoor het eiland een prachtig silhouet heeft.


Nevis heeft relatief weinig bebouwing, waardoor de flanken prachtig groen zijn.


Charlestown, de hoofdstad, is een leuk plaatsje.


Af en toe zijn de zonsondergangen prachtig. 2 deelnemers van de 600 mijls race (RORC Caribbean 600) zorgen ervoor dat ons uitzicht nog mooier wordt.


Na een korte stop op St Kitts, gaan we naar een stukje vulkanisch Nederland, namelijk Sint Eustatius. 


Er zijn maar een handjevol zeilboten die dit eiland aandoen. De redenen? Slechte ankerplek omdat er meestal veel golven staan en een niet erg interessant eiland. Het eerste argument moeten we helaas onderschrijven; we liggen er verschrikkelijk te hotseklotsen!


Maar wij vinden dat het eiland dit ongerief zeker waard is! Vroeger was Oranjestad een belangrijke handelshaven en veel restanten uit deze periode zijn nog duidelijk zichtbaar.
zo was het vroeger

en zo is het nu na jarenlange kustafslag
opgegraven restanten oud pakhuis
gerestaureerd pakhuis
restanten pier
De Nederlandse invloed is duidelijk merkbaar in de bouwstijl. 

Fort Oranje



 En inmiddels is het echt een stukje Nederland.


Langzaam maar zeker worden steeds meer delen van de stad opgeknapt, maar er staan ook nog erg veel krotten.
ook dit is Oranjestad
We beklimmen de vulkaan.


Onderweg zien we erg veel krabben.



Op de kraterrand genieten we van een prachtig uitzicht


steile binnenflank van de krater met grote, oude bomen


Door het oncomfortabele gehotseklots besluiten we eerst maar even naar een rustige ankerplek te verkassen. En dat wordt St Barthelemy. Dit is een zeer welvarend eiland dat ook veel bezocht wordt door megajachten. 



Ook het naastgelegen onbewoonde eiland Ile Fourchue vinden we erg mooi.




Na deze rustige ankerplekken gaan we naar het volgende stukje Nederland, Saba.

Onder vol tuig (!) naar Saba
Dit is een eilandje dat vrijwel alleen uit steile bergwanden bestaat. De eerste dag liggen we er opvallend rustig aan een mooringboei.




Het is een keurig aangeharkt eilandje met een kenmerkende bouwstijl.




Het eiland is erg geliefd bij wandelaars en duikers, maar gelukkig blijft het toerisme kleinschalig. We maken een vermoeiende, maar prachtige wandeling naar het hoogste punt van het Koninkrijk der Nederlanden (877 m).

Sinaasappels, papaya's en bananen




Jammer genoeg wacht ons boven geen mooi uitzicht.


Helaas loopt er de volgende dag een stevige swell (lange golven) langs het eiland. Gelukkig komen wind en golven uit dezelfde richting en liggen we nog redelijk comfortabel met de kop in de golven. Wel bijzonder om in een dergelijke oceaandeining aan een mooringboei te liggen! ‘s nachts valt de wind echter vrijwel weg en wordt de boot door de stroom dwars op de golven geduwd. Een achteranker om de kop in de golven te houden is niet mogelijk: ankeren is niet toegestaan en bovendien is het te diep. Dus dat betekent een nachtje erg oncomfortabel hotseklotsen. Maar ja, je moet wat over hebben voor zoveel moois…..

Voor het eerst tijdens onze reis moeten we even serieus klussen aan onze boot. Een aantal ramen lekken en de zoutwaterpomp in de keuken blijkt te lekken. Daarnaast is een pal in een lier gebroken en heeft deze de lier intern beschadigd. Sint Maarten heeft twee grote watersportwinkels, waar we de meeste benodigde spullen hebben kunnen kopen. Een goede reden dus om naast de Heineken regatta het super toeristische Sint Maarten te trotseren.


Tijdens het klussen worden we regelmatig afgeleid door al het moois dat er rondvaart.

De oude Johnny be Bad van Richard, nu de  Johnny be Good
Sint Maarten heeft een groot binnenmeer, waar veel jachthavens en mooringboeien zijn. De brug die toegang geeft tot dit meer draait maar 4x per dag, hetgeen leidt tot filevorming. Het lijkt wel Medemblik na afloop van een 24 uur!. Maar dan met gemiddeld wat grotere jachten én heerlijke temperaturen.....