Met gemengde gevoelens nemen we afscheid van de Bahama’s en
gaan op weg naar Bermuda. We hadden graag nog andere delen van de prachtige
Bahama’s bezocht of nog een stuk van de Amerikaanse oostkust, maar helaas, onze
tijd is op. We moeten terug naar Nederland. Aan de andere kant zijn we blij dat
we eindelijk kunnen vertrekken, want we liggen al flink achter op onze
‘planning’. Maar eindelijk is ie er dan, het langverwachte ‘weatherwindow’: de
lage en hoge drukgebieden liggen daar waar ze moeten liggen en zijn niet al te
extreem. Goed weer dus.
En dat blijkt inderdaad het geval. Wel vaak wind tegen, maar gelukkig is er weinig wind en dan is opkruisen juist wel fijn; door de hogere schijnbare wind houden we
de vaart er redelijk in.
|
net genoeg wind om te zeilen |
Maar door het opkruisen wordt de af te leggen afstand door het water natuurlijk wel
aanzienlijk groter. Zeker met weinig wind als er flinke golven staan; een
schijnbare windhoek van 35 graden (hoger lukt niet omdat anders steeds de fok
terugslaat door het gestamp in de golven) leidt dan al gauw tot een werkelijke
windhoek van 70 graden…. We hebben ook dagen dat de wind ruimer is en de oude
spinaker van Renzo en Edith van de Equinox erop kan.
|
zeilen met de spi, dus sturen met de hand |
Al met al is onze overtocht behoorlijk relaxt.
|
relaxt zeilen, de stuurautomaat stuurt |
De enige keer
dat het echt even spannend wordt is als een onweersfront langzaamaan naar ons
toeschuift. Het voert heftige onweersbuien met zich mee, met zo ongeveer
continue ontladingen. Vaak hoog in de wolken, maar, in het laatste stadium van
de buien, ook naar het wateroppervlak. Soms hebben de buien een levensduur van
een half uur, soms van meerdere uren. Als het front bij ons is, is er naast en
achter ons een actieve bui. Eng! Maar er zit een engeltje op onze schouder,
want op het moment dat de buien boven ons zitten, zijn ze beide uitgeblust. Wat een
mazzel!
We hebben het Caribische weer helaas achter ons gelaten; ’s
nachts en soms ook overdag is het koud!
|
koud! |
|
makkelijke mijlen |
We hebben lang getwijfeld of we op Bermuda zouden stoppen of
door zouden zeilen. We hadden namelijk ideale condities en de daarop volgende
dagen zouden die er ook nog zijn. Echter, halverwege de Azoren zouden we in een
groot gebied met sterke tegenwind komen. Maar ja, wat is de betrouwbaarheid van
een windvoorspelling voor over 5 dagen? Op slechts een paar mijl afstand van de
aanloopton naar de haven van Bermuda, besluiten we de laatste gribfile
(windvoorspelling) doorslaggevend te laten zijn. Die bepaalt dus of we die
nacht heerlijk rustig 8 uur slaap kunnen pakken achter ons anker of dat we daar
pas over ruim 10 dagen van mogen gaan genieten. Deze laatste gribfile laat
wederom die harde tegenwind zien. We stoppen dus! Na bijna 6 dagen zeilen en
900 mijl (zo’n 120 mijl verder dan de kortste route) laten we ’s nachts het
anker vallen bij St George.
|
ankerplek St George, Bermuda |
Bermuda. Een prachtig groen,
aangeharkte eiland met een kenmerkende Engelse sfeer, een wet die regelt dat
bermuda shorts niet korter mogen zijn dan 6 inches boven de knie, waar deze
bermudas gedragen worden onder ‘jasje-dasje’ en met kniekousen tot de knie,
waar je vers gezette koffie en thee koopt in de supermarkt en dit op een terrasje
van de supermarkt opdrinkt of in een aanpalend parkje, waar de supermarkt zeer
uitgebreide, warme maaltijden verkoopt, waar zeer kleinschalige landbouw
vrijwel zonder gemechaniseerde landbouwwerktuigen plaatsvindt en zelfs de
aardappels met de hand gerooid worden. Maar ook een eiland dat helaas hetzelfde prijsniveau heeft als de
Bahama’s; blikvoer is 4x zo duur als in Nederland, één appel kost meer dan
1 euro, één paprika ongeveer 4 euro en een aardappeltje meer dan 50ct. Dat laatste kunnen we ons dan echter wel weer
voorstellen als je die met de hand moet poten en rooien......
|
St George |
|
St Peter's, Thei Majesties Chappel |
|
Hamilton, Session House |
|
Hamilton, City Hall |
|
jasje-dasje-bermuda-kniekousen |
|
belangrijkste vervoermiddel op Bermuda is de scooter |
|
één van de vele prachtige parkjes |
We wachten nu opnieuw op een goed ‘weatherwindow’ voor het
volgende stuk naar de Azoren. Maar de laatste dagen is ons wel gebleken dat de
windvoorspellingen hier niet erg betrouwbaar zijn. Terwijl er 12 knopen wind zou
moeten zijn, liggen we op onze ankerplek te klotsen met 21 kn wind; de gunstige
condities die er nog leken te zijn de eerste 4 dagen nadat we hier gestopt
waren, waren na 2 dagen al voorbij. Het blijkt dat de trekrichting en -snelheid
van met name lagedrukgebieden lastig te voorspellen zijn op dit moment. Maar toch
doen we maar alsof we de weersvoorspellingen geloven en wachten we gewoon op
een ‘weatherwindow’. Ondertussen komen
er steeds meer boten binnendruppelen op de ankerplek en vertrekt er bijna
niemand vanwege de te harde wind. En zo wordt het steeds gezelliger hier!